Dienpinigiai – tai išmokos, skirtos komandiruotėje esančio darbuotojo būtinoms pragyvenimo išlaidoms padengti. Teisingas dienpinigių apskaičiavimas kartu su Wise Docs ir apskaita yra svarbi kiekvienos įmonės finansų valdymo dalis, turinti tiesioginės įtakos ne tik darbo užmokesčio apskaičiavimui, bet ir mokesčių apskaičiavimui bei apskaitos skaidrumui.
Kas yra dienpinigiai?
Dienpinigiai – tai piniginė išmoka, kurią darbdavys skiria darbuotojui, siunčiamam į komandiruotę Lietuvoje ar užsienyje. Jos dydis nustatomas remiantis Vyriausybės patvirtintomis normomis ir priklauso nuo šalies, į kurią vykstama, bei nuo darbo sutartyje nustatyto darbo užmokesčio.
Teisinis reglamentavimas
Dienpinigių apskaita reglamentuojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) išaiškinimais bei Darbo kodeksu. Vadovaujantis galiojančiomis taisyklėmis:
- Dienpinigiai nėra apmokestinami, jei darbuotojo mėnesinis atlyginimas siekia bent 1,65 MMA (nuo 2024 m. – 1524,60 EUR).
- Jei atlyginimas mažesnis – dalis dienpinigių gali būti apmokestinama GPM ir „Sodros“ įmokomis.
- Įmonė gali nustatyti didesnius dienpinigių dydžius nei nurodyti norminiai, tačiau jie bus apmokestinami.
Kaip vykdoma dienpinigių apskaita?
1. Komandiruotės įsakymas
Kiekviena komandiruotė turi būti pagrįsta vadovo įsakymu, kuriame nurodoma:
- komandiruotės trukmė,
- maršrutas (šalis, miestas),
- komandiruotės tikslas,
- atsakingas darbuotojas,
- numatomi dienpinigiai ir kompensuojamos išlaidos.
2. Dienpinigių apskaičiavimas
Dienpinigiai skaičiuojami pagal kalendorines dienas, įskaitant kelionės dienas. Svarbu atkreipti dėmesį:
- už pirmą ir paskutinę komandiruotės dieną dienpinigiai mokami visa apimtimi,
- jei darbuotojas komandiruotėje gavo nemokamą maitinimą – dienpinigiai mažinami (iki 70 %),
- jei komandiruotės dienos sutampa su poilsio ar švenčių dienomis – dienpinigiai vis tiek priklauso.
3. Avanso išmokėjimas
Prieš išvykstant į komandiruotę, įprasta darbuotojui išmokėti avansą, kuriame gali būti:
- dienpinigiai,
- transporto išlaidos,
- apgyvendinimo kaštai (jei nėra apmokami tiesiogiai),
- kitos būtinos išlaidos.
Pasibaigus komandiruotei, darbuotojas pateikia visus išlaidas pagrindžiančius dokumentus ir vykdomas galutinis atsiskaitymas.
4. Komandiruotės ataskaita
Po grįžimo darbuotojas pateikia komandiruotės ataskaitą, kurioje nurodo:
- komandiruotės rezultatus,
- užduočių įvykdymą,
- pateikia čekius, kvitus ar sąskaitas faktūras.
Atsižvelgiant į pateiktus dokumentus, buhalterija sudaro komandiruotės išlaidų žiniaraštį ir įrašo duomenis apskaitoje.
Kaip apskaičiuojamos komandiruotės išlaidos?
Komandiruotės išlaidas sudaro:
- dienpinigiai (pagal normas),
- kelionės bilietai ar degalų sąnaudos,
- apgyvendinimas,
- transporto nuoma (jei pagrįsta),
- verslo susitikimų išlaidos (su dokumentais),
- parkavimas, kelių mokesčiai, draudimas.
Visos šios išlaidos, jei tinkamai pagrįstos, gali būti traukiamos į leidžiamus atskaitymus ir neturi būti apmokestinamos papildomais mokesčiais.
Dažniausios klaidos dienpinigių apskaitoje
- Nepateiktas komandiruotės įsakymas.
- Viršytos normos be pagrįstų dokumentų.
- Neatitikimai tarp įsakymo ir realios komandiruotės trukmės.
- Netinkamas dienpinigių sumažinimas gavus nemokamą maitinimą.
Šių klaidų išvengimas padeda užtikrinti sklandų finansinių procesų valdymą bei išvengti problemų su VMI ar audituojančiomis institucijomis.
Dienpinigių apskaita – ne tik buhalterijos reikalas
Dienpinigių valdymas turi būti suprantamas ir darbuotojams. Skaidrumas, aiškios taisyklės ir laiku pateikiama informacija mažina nesusipratimų riziką ir didina pasitikėjimą tarp personalo ir vadovybės.
Norintiems išsamiau susipažinti su reikalavimais, rekomenduojame peržiūrėti dienpinigių apskaitos ir jos vykdymo gidą – čia rasite konkrečius pavyzdžius, lenteles ir teisinių šaltinių nuorodas.
Dienpinigių apskaita – tai daugiau nei tik dokumentų tvarkymas. Ji apima teisinių normų laikymąsi, sąnaudų optimizavimą, skaidrų darbuotojų apmokėjimą bei efektyvų komandiruočių planavimą. Sklandžiai vykdoma apskaita padeda išvengti neaiškumų, taupyti įmonės išteklius ir užtikrinti atitiktį mokesčių teisės aktams.